Sjekkliste for fremdriftsplanlegging og fakturering

Når kontrakten er signert og nødvendige avklaringer er gjort på oppstartsmøte er det på tide å komme i gang med prosjektet. Under prosjektgjennomføringen er det mye å holde styr på. I denne sjekklisten har vi fokusert på to sentrale forhold under prosjektgjennomføring -  fremdriftsplanlegging og fakturering. 

For at entreprenøren skal kunne detaljplanlegge sin produksjon på en best mulig måte, er det avgjørende at det foreligger en fremdriftsplan i prosjektet. Mange entreprenører tror at det er byggherrens oppgave å utarbeide en fremdriftsplan. Dette er en feiloppfatning. Etter standardkontraktene er entreprenøren forpliktet til å utarbeide en fremdriftsplan innen en nærmere angitt frist i kontrakten.  

Fremdriftsplanen skal gi en nærmere oversikt over hvilke arbeidsoperasjoner som skal gjennomføres i prosjektet, rekkefølgen av arbeidsoperasjonene og på hvilket tidspunkt de ulike arbeidene skal startes og avsluttes. Fremdriftsplanen skal også vise forholdet til arbeid som utføres av sideentreprenører og andre av byggherrens kontraktsmedhjelpere.  

Etter hvert som prosjektet tar form er det behov for å fakturere for arbeidet. Det er fornuftig at partene avtaler en faktureringsplan allerede ved kontraktsinngåelsen, eller snarest mulig etter kontraktsinngåelsen. Blir ikke partene enige om faktureringsplan skal det faktureres slik det er regulert i NS 8407. 

Se flere sjekklister her

Har du spørsmål ta kontakt med Emilie Melbø Kristoffersen eller Lars Berntsen.

 

Klikk på understreket tekst for mer informasjon

Fremdriftsplanlegging

Utført

Uaktuelt

Kommentar

Fremdriftsplanlegging NS 8405/15

3.1

Har byggherren fremlagt en samlet oversikt over alle entrepriser og leveranser i prosjektet innen fire uker etter kontraktsinngåelse?

3.2

Har du utarbeidet og oversendt en fremdriftsplan for egne arbeider innen seks uker etter kontraktsinngåelsen?

3.3

Viser fremdriftsplanen hovedaktivitetene og hvilke aktiviteter disse er avhengig av?

3.4

Informerer du byggherren om status på fremdrift jevnlig?

Utført

Uaktuelt

Kommentar

Fremdriftsplanlegging NS 8407/17

3.5

Er det utarbeidet og oversendt en fremdriftsplan innen fire uker etter kontraktsinngåelsen?

3.6

Viser fremdriftsplanen entreprenørens ytelser og hvilke ytelser fra byggherre/totalentreprenøren disse er avhengig av?

3.7

Viser fremdriftsplanen hovedaktivitetene og hvilke aktiviteter disse er avhengig av?

3.8

Er det avtalt dagmulkt for andre frister enn sluttfristen?

3.9

Har du husket å justere fremdriftsplanen som følge av fristforlengelseskrav?

3.10

Informerer du byggherren om status på fremdrift hver fjerde uke?

Fakturering

Utført

Uaktuelt

Kommentar

Fakturering NS 8407/17

3.11

Har partene sammen utarbeidet en faktureringsplan?

3.12

Er det avtalt at det skal faktureres en gang i måneden?

3.13

Har du sendt ved underlag der hovedpostene er inndelt etter fag?

3.14

Er prosjektering og rigg og drift oppgitt i egne poster i underlaget?

3.15

Har du utarbeidet en produksjonsplan som viser sammenhengen mellom produksjon og avdragets størrelse?

3.16

Ved avvik mellom faktureringsplan og produksjon, er det krevd at planen justeres?